nedeľa 20. septembra 2015

Veľké finále - Víťazne dobojované! (bez ohľadu na výsledky)



A je to tu. Veľké finále Veľkej prázdninovej výzvy od Florentýny.

Po dvojmesačnom cvičení najrôznejších kuchynských (občas i nekuchynských) postupov a spracovania / konzumovania najrôznejších surovín je tu "záverečná skúška". Naozaj sa cítim ako maturant, alebo absolvent pred záverečným koncertom. Skrátka podľa hesla: Ukáž čo vieš, ukáž čo si sa naučila. - Ak bolo ťažko na cvičisku o to ľahšie bude na bojisku. Alebo naopak?

Tie dva mesiace poctivého trénovania sa vyplatili. Dnes (vlastne už v utorok) som naostro musela predviesť mnohé z novo-získaných zručností. Pretože záverečný "finálový úkol" nie je nič jednoduché, ale kombinácia desiatich konkrétnych surovín a desiatich zadaných kuchynských postupov. Alebo toľkých z nich, koľko sa mi podarí skombinovať v jednom zmysluplnom jedle (chode).


Závity sa mi varili celú noc a celé doobedie som spolu s mojim drahým vymýšľala, čo pripraviť, ako to skombinovať a kde zohnať najlepšie suroviny, aby výsledok bol hodný pojmu veľkého Finále.


Ešte skôr, ako uvediem postup prípravy samotného jedla, chcela by som vás oboznámiť s "predpísanými" ingredienciami a postupmi, ktoré som sa pokúsila do svojho finálneho jedla zakomponovať. Celé zadanie finálovej úlohy nájdete v tomto článku.

Desať finálových surovín (v originálnom českom znení):
    Vepřová pečeně s kostí (jak s kostí naložíte je jen na vás, nakonec nemusí být na talíři)
    Slanina nebo špek
    Mrkev
    Čerstvé zelí
    Jablko
    Cuketa
    Švestky (čerstvé nebo sušené)
    Tymián (čerstvý nebo sušený)
    Libovolný mléčný výrobek včetně mléka, smetany, zakysané smetany, jogurtu nebo sýra
    Libovolná semínka nebo oříšky

Desať finálových postupov (v originálnom českom znení):
    Zadělávání
    Mixování
    Mletí, drcení, rozemletí
    Použití cedníku
    Použití ruční metličky
    Nakrájení na tenké nudličky
    Vaření na páře
    Použití škrabky jinak než k čištění
    Použití papírového kornoutku
    Pěkná úprava stolu (svíčky nejsou podmínkou)

A ako som si s tým všetkým poradila? Pripravila som pečené karé so zaprávanou fazuľkou a inými dobrotami.

Myslím, že som použila všetko. A myslím (aspoň manžel ma o tom presviedča), že jedlo všetkým chutilo. Môj najdrahší sa dokonca vyjadril, že je to najslávnostnejšie jedlo, aké sme kedy robili. Nakoniec síce uznal, že "jahňa je jahňa", ale to si doprajeme len raz do roka na veľkú noc. Takže povedzme - druhé najslávnostnejšie. Dohodli sme sa, že ho budeme pripravovať častejšie. Nie moc často, aby nezovšednelo, len pri naozaj slávnostných príležitostiach (raz do roka), ale svoje miesto v rodinnom jedálničku má pečené karé so zaprávanou fazuľkou už isté.

A teraz už recept:
Pečená "pečeně" so zaprávanou fazuľkou a inými dobrotami.

1. Na samotné pečené mäso budeme potrebovať:

Karé s kosťou
Plátky slaniny na obalenie
Bylinky, najlepšie čerstvé (tymián, rozmarín, kmín) - asi 2 hrste
Soľ, čierne korenie (necelú lyžičku)
Bravčová masť (za lyžicu)
Cibuľa (dve stredné cibule),
cesnak (tri strúčiky)

Ďalej si pripravte:
Kuchynský povrázok (nefarbený špagát z prírodných materiálov)
Panvicu
Pekáč vhodnej veľkosti
Mažiar (Ja som si ho kúpila pre potreby tohto finále - aspoň som to použila ako zámienku, že ho naozaj potrebujem!)

Postup:
Keďže som si domov priniesla mäso s kosťou pevne prirastenou, najprv som ju musela oddeliť. S dostatočne ostrým nožom a veľkou doštičkou sa mi to podarilo bez problémov. Kosť som potom rozdelila na menšie časti. Ani k tomu som nepotrebovala sekáčik. Využila som to, že chrbtová kosť sa skladá zo stavcov navzájom spojených chrupavkami. Takže po rozkrojení mäkkej časti medzi rebrami som jednotlivé stavce najprv "vykĺbila" krútivým pohybom a po uvoľnení stačilo prekrojiť chrupavku. Takto som získala niekoľko samostatných kostičiek v tvare písmena "L".

Hneď potom som kosti trochu pomastila a posolila, vložila do pekáčika a dala piecť na 200°C aspoň 20 minút.Zatiaľ som si pripravila mäso.

Na očistenom mäse ostala ešte tenučká vrstva tuku, ktorý som narezala v pravidelných rozostupoch asi 1 cm. Do zárezov som natlačila zmes rozdrvených byliniek, korenia a soli. Celé som to obalila plátkami slaniny tak, aby bol celý povrch mäsa zakrytý a stiahla špagátikom.

Pripravené zabalené mäso som postupne zo všetkých strán opiekla na rozpálenej panvici. Tento bod postupu som asi mohla vynechať, keďže som na obalenie použila anglickú slaninu, ale pravdepodobne by som sa tak pripravila o vynikajúcu chuť výpeku. Každopádne odporúčam pred opekaním mäso potrieť vrstvou masti. Myslela som si, že slanina pustí dosť tuku, ale panvicu som mala rozpálenú tak veľmi, že kým sa zo slaniny stihlo niečo vypiecť, mala som na panvici čierny fľak. Nabudúce budem múdrejšia.

Opečené mäso som vyložila na tanier a do panvice som nasypala pokrájanú cibuľu a cesnak, posolila a nechala som ich chvíľu dusiť, aby sa uvoľnili prípečky z panvice. Opečenú cibuľu s cesnakom som preniesla do pekáčika s vychládzajúcimi kosťami, na ňu som položila pripravené mäso a zaliala ochutenou vodou, ktorú som predtým nechala zovrieť v použitej panvici. Mäso som piekla asi hodinu pri 120°C.

Upečené mäso som nakrájala na tenké plátky a na tanieri poliala výpekom s krásne hnedou cibuľou. (Výpek som nechala tak ako bol, bez ďalších úprav). 

(Podrobnejší postup pečenia bravčového karé, aj s presným vysvetlením čo ako a prečo robíme, nájdete na stránke https://www.kucharkaprodceru.cz/veprova-pecene-recept/ )

2. Zaprávaná fazuľka.

Podľa zadania som samozrejme mohla zaprávať čokoľvek. Napríklad mrkvu, zemiaky, alebo kapustu (zelí). Ale fazuľka sa mi k tomu priam pýtala. Niekoľkokrát som ju vyškrtla zo zoznamu a vždy znova zapísala do plánov. Skrátka sa mi tam chuťovo hodí práve zelená fazuľka a nič iné.

Potrebujeme: 
Zelená fazuľka
Soľ
Hladká múka (za lyžicu)
Maslo (za lyžicu)
Smotana na varenie (alebo ľubovoľná smotana)

Určite sa vám hodí:
Sitko
Metlička na šľahanie

Postup:
Postupovala som podľa Florentýninho rozprávania o "zadělávání". Ak nie ste v technike zaprávania celkom doma, určite si jej postup a vysvetlenie všetkých krokov pozrite.

Očistenú fazuľku som najprv krátko povarila a schladila, aby nestratila farbu, chuť a chrumkavosť. (Viď Florentýnin článok o blanšírovaní)

V inom kastróli som pripravila svetlú zápražku, ktorú som potom zaliala vývarom z fazuľky, dobre prešľahala metličkou a nechala prevárať asi pol hodinu, pričom som vriacu tekutinu občas metličkou premiešala. Z hladiny som podchvíľou pozbierala vyzrážané zvyšky. Po uplynutí spomenutého času som posledný krát pozbierala nečistoty z hladiny, prešľahala pripravenú omáčku a precedila cez sitko. Nakoniec som do omáčky vliala smotanu a pri stálom miešaní/šľahaní nechala zovrieť.

Do horúcej omáčky som vrátila uvarenú fazuľku a príloha bola hotová.

(Podrobný postup na prípravu zaprávaných jedál nájdete v článku: www.kucharkaprodceru.cz - všechno o zadělávání.)

3. Slivkové čatní

Táto slivková omáčka dodala celému jedlu príjemný ostrý akcent. Nie som si istá, či bola chuťovo presne taká "ako má byť" podľa zvyklostí, keďže som ešte nikdy čatní nejedla. Ale som si istá, že bola "taká ako má byť", pretože mi to celé spolu veľmi chutilo. Aj manželovi (on na rozdiel odo mňa už čatní jedol).

Suroviny (množstvá som dávala vyslovene podľa odhadu, nemerané, nevážené):

Slivky 
Jabĺčka (kyslejšie)
Cibuľa (šalotka)
Hnedý cukor
Vínny ocot (červený)
Škorica
Badyán
Sušený ďumbier
Klinčeky
Sezamové semienka

Pripravte si aj:
Mixér

Postup:
Slivky a jabĺčka očistíme a nakrájame na veľkosť sústa. Cibuľu očistíme a nakrájame nadrobno.

Do väčšieho kastróla nasypeme cukor a necháme trošku skaramelizovať. Pridáme nadrobno nakrájanú cibuľu a zalejeme vodou. Vložíme koreniny (okrem sezamových semienok) zabalené do vrecúška z gázy, aby sme ich potom mohli ľahko vybrať. Pridáme vínny ocot a nakrájané ovocie. Varíme do zmäknutia ovocia a uvoľnenia vône z korenín. Potom vyberieme vrecúško so škoricou, badyánom a klinčekmi a zmes rozmixujeme nahrubo. Ak je omáčka príliš riedka, zahrievame, kým sa tekutina neodparí do požadovanej konzistencie.

Na tanieri hojne posypeme sezamovými semienkami.

Asi by to šlo urobiť aj inak a lepšie. Napríklad ak by bola ovocná omáčka súčasťou prázdninových úloh, určite by som na ňu bola lepšie pripravená. Ale aj prvý pokus sa počíta a nabudúce vyladím svoje čatní do dokonalosti!

4. Cuketové čipsy v papierovom kornútku

Nemuseli by byť. Hociktorá čas by na tanieri nemusela byť a bolo by to dobré. Ale všetko spolu to bolo ešte o kúštiček chutnejšie.

Potrebujeme: 
Cuketu
Olej
Soľ
Škrabku
Papierový kornútok

Cuketu umyjeme, olúpeme a škrabkou nakrájame na tenké plátky. (Osobne ma práca so škrabkou nebavila, ale chcela som si to vyskúšať. Nabudúce budem radšej krájať plátky nožom.) Osušíme ich na papierovej utierke a vyprážame v rozpálenom oleji. Hotové nasypeme do papierového kornútika a osolíme.

5. Zemiakové pyré

Potrebujeme:
Zemiaky
Mlieko
Soľ
Mixér

Zemiaky uvaríme v osolenej vode domäkka, zlejeme vodu (trochu necháme), pridáme mlieko a rozmixujeme na hladkú kašu.

6. Obloha:

Mrkva uvarená na pare
Červená kapusta nakrájaná na slížiky.

7. Nápoje:

Červené víno
Čistá voda s citrónom


Nakoniec som neodolala a na počesť celoletnej zábavy som škrabkou na zeleninu vystrúhala ešte zopár mrkvových chobotničiek a každému som položila na tanier aj jednu vypraženú chobotničku.







Nakoniec ešte slávnostne upraviť stôl, všetko naaranžovať na tanier a nezabudnúť vyfotiť. Potom už si môžeme zaželať dobrú chuť a šťastných ďalších 22 rokov spoločného života.

Plnenie tejto poslednej - finálovej úlohy som si užívala naplno. Pri jednotlivých krokoch som spomínala na prázdniny a priam fyzicky som si pripomínala jednotlivé úlohy. Návšteva trhu, príprava mäsa s kosťou, zúfalstvo nad zaprávaním, varenie v pare, jedenie kaše, krájanie, krájanie na slížiky, práca so škrabkou, mixérom, ručnou metličkou, sitkom, skladanie papierového kornútka, čerstvé bylinky z balkónovej záhradky, tri druhy zeleniny, cuketa, úprava stola... A celková slávnostná nálada. Až mi slzy vbehli do očí, keď o tom všetkom píšem.

Takže, aj keď nepredpokladám, že práve moja (naša!) večera bude tou, ktorá mi získa úplné víťazstvo v tejto veľkej letnej súťaži, neľutujem. Vychutnávala som si jej prípravu. Celá naša rodina si vychutnávala jej konzumáciu. A všetci spolu sme si vychutnávali plnenie úloh každý deň prázdnin. Vďaka. Vďaka za mnoho krásnych zážitkov a vďaka za mnoho nových zručností a skúseností! Moja kuchyňa už nikdy nebude taká ako predtým. A za to som vďačná Florentýne a tiež všetkým spolubojovníkom s ktorými sme sa navzájom podporovali a povzbudzovali.

Dovidenia! A dobrú chuť!



PS (9. 10. 2015): Už sú známe aj finálové výsledky celej súťaže. Ak vás zaujíma, kto nakoniec vyhral a zopár ďalších informácií nielen o tejto súťaž, všetko nájdete v článku: Sláva vítězům - čest všem soutěžícím 
od Florentýny na stránkach Výzvy.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Zanechajte mi, prosím, pár milých slov. Určite ma potešia. Radostný deň!