štvrtok 4. júla 2024

Vegánska pizza s proteínom + uhorkový šalát (tzatziki bez smotany)

Radostný deň prajem všetkým mojim čitateľom aj náhodným okoloidúcim! 

V skutočnosti píšem tento post hlavne kvôli sebe. Pretože poznám svoj sklon veľmi rýchlo zabudnúť na veci, z ktorých som bola nadšená. Možno to poznáte - zíde z očí, zíde z mysle - a ja budem zase raz rozmýšľať, čo by som tak mohla jesť, alebo ako som dokelu urobila ten uhorkový šalát bez smotany!
 

Na pizzi v skutočnosti nie je nič prevratné, ale práve som ju dojedla, tak si sem odložím možný spôsob vylepšenia. Korpus a základné ochutenie je kúpené z obchodu (Vegánska pizza z obchodného reťazca Lidl). Nejedávam pizzu veľmi často, ale niekedy padne dobre. Aspoň som si ju teda trochu nutrične vylepšila pridaním pár ingrediencií: 

Proteínový prášok - Použila som hrachový bio proteín. Nasypala som ho na toping a prikryla plátkami cukety. Potom po upečení som ešte na hotovú pizzu (pod cuketu) pridala vegánsku "smotanu", lebo som si neskoro uvedomila, že samotný prášok sa v ústach lepí. Nabudúce rozmiešam prášok v smotane a buď pridám šťavnatý toping na vrch po upečení, alebo dám proteínovú "smotanu" pod cuketu pred tým, ako ju vložím do rúry. Uvidíme. 
Cuketa - Cuketu som pokrájala na kolieska a poukladala na vrch pred pečením. Čas potrebný na upečenie pizze bol akurát vhodný aj pre tepelné spracovanie cukiny. Aby sa lepšie opiekla, na povrchu som ju ešte potrela olivovým olejom.
Coconut cream 15% - Dlho som hľadala vegánsku náhradu smotany. Túto som dnes mala prvý krát a - som nadšená. Väčšinou som z podobných náhrad bola sklamaná, pretože mi prekážala všadeprítomná kokosová aróma. Ale dnes sa mi zdala dosť slabá, takže neprerážala cez chuť ostatných ingrediencií, len pridala pizzi šťavnatosť bez toho, aby ovplyvnila chuť celého jedla.


Ešte poznámka k proteínovému prášku: 

Existujú rôzne príchute. Priznám sa, že som ešte neskúšala sladkú príchuť (vraj je fajn čokoládová, alebo vanilková). Ja som sa snažila kupovať vždy chuťovo neutrálny proteín, ktorý môžem použiť k sladkému jedlu rovnako ako k slanému. Moje obľúbené sú: ľanový, tekvicový, môže byť aj slnečnicový a hrachový. 

Ako prvý som ochutnala Bio hrachový vegan proteín od firmy Health link. Je chuťovo veľmi príjemný, pripomína skôr zelený hrášok, ale neruší ani chuťovo nevyniká v žiadnej kombinácii, sladkej ani slanej. Po dobrej skúsenosti som si odvážne kúpila kilové balenie hrachového proteínu za dobrú cenu... ale od inej značky. A bola som hodne sklamaná. Chuťovo pripomínal suchý žltý hrach, trochu horký s tvrdou zrnitou štruktúrou. V prípade núdze asi dobrý (a cenovo výhodný), ale ak budem mať na výber, radšej sa rozhodnem pri príjemnejší druh.

Samozrejme, najradšej by som si namiesto extrahovaného proteínu pridala prirodzený zdroj bielkovín: syr, tofu, alebo vajce, prípadne rybu - tuniak je ideál. Ale vajce, syr, ani nič sójové nesmiem jesť a tuniaka sme doma nemali.


Keď už som mala doma bezmliečnu "smotanu", ktorá sľubovala, že sa hodí do zeleninového šalátu (uhorkového - tzatziki), rovno som využila že máme doma dosť uhoriek a pokúsila som sa po dvoch rokoch ukojiť moju chuť na túto dobrotu, ktorú mi kedysi robievala babička. 

Práve nedávno som sa zase sťažovala, ako veľmi mi chýba babičkin uhorkový šalát so smotanou, ktorý už asi nikdy neochutnám, pretože smotanu z mlieka nesmiem a vegánske náhrady mi nechutia. Preto som veľmi šťastná, že som objavila "smotanu", ktorá sa na tento účel dá použiť. 

Nie som si istá, či by fungovala aj v jednoduchom recepte, ktorý používala moja babička - len uhorky, soľ a kyslá smotana. Ja som pre istotu pridala aj kôpor a cesnak. A samozrejme niečo kyslé - trochu citrónovej šťavy. 

Bola som prekvapená (vlastne doteraz som nadšená!) ako krásne sa chuť zladila a ako veľmi mi tento uhorkový šalát chutí! 

Takže ešte raz zloženie: 
Šalátová uhorka postrúhaná na kolieska.
Soľ
Náhrada smotany - Coconut cream 15% Velmondo
Cesnak + soľ
Kôpor (mrazený)

MŇAM!


Želám dobrú chuť každému, kto sa u mňa inšpiruje (aj tým, čo sa neinšpirujú). Radostný deň!


[Nie je to platená reklama. Len si sem ukladám, čo sa mi osvedčilo.]

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Zanechajte mi, prosím, pár milých slov. Určite ma potešia. Radostný deň!