piatok 22. januára 2016

Vitamínový týždeň

.

Radostný deň vám všetkým želám!

Už tu veľmi dávno nepribudol nijaký príspevok. Dokonca som rozmýšľala, či tento blog neskryť - aspoň do času, kým Florentýna (alebo niekto iný?) nevymyslí zase nejakú kuchynskú výzvu, ktorej plnenie by som tu postupne zaznamenávala. Ale nakoniec som sa rozhodla pridať sem jeden aktuálny post.

Po skončení prázdnin sa často chodím inšpirovať do FB skupiny Kuchařka pro dceru, kde sa pravidelne striedajú týždenné výzvy. A ja mám o čosi ľahší výber pri plánovaní stravy pre rodinu. Tento týždeň sa nesie v znamení vitamínov. Zdá sa, že táto téma mi sadla, do prípravy vitamínových pokrmov som sa pustila s plným nasadením.



V klíčiacej miske sa tlačí von naklíčená šošovica. Namočila som jej trochu priveľa, tak reku skúsim "klíčenie pod tlakom". Podľa pôvodného návodu sa majú navlhčené semená zakryť tkaninou a zaťažiť pohárom naplneným napr. suchou fazuľou. Ja som ich predbežne nechala len prikryté druhou keramickou miskou a vrchnákom. Nedvíhala som hornú misku, ani pri preplachovaní. Rastlinky samé začali dvíhať misku a vytláčať sa von. Naozaj boli trochu pevnejšie a šťavnatejšie. Dokonca som si ich nastrihala na chlebík podobne ako žeruchu. Ale po dni na svetle už rastlinky začali horknúť.




Medzi oknami si zase pestujem cibuľu a nejaké ďalšie "dlhodobé" bylinky. Mladý šalát, ktorému postupne obtŕham listy, alebo kapucínku, či bazalku z obchodu.

Kapucínka mi zakorenila z odrezku, ktorý som chcela zachrániť pre mrazom. Vložila som ho do vody a postupne objedala lístky. Ale životaschopná rastlinka (asi z vďačnosti, že som ju nenechala vonku zamrznúť) pustila korienky a odmenila ma viacerými novými (aj keď maličkými) lístkami. Môžem si aspoň po troche posilňovať imunitu aj teraz v zime.

O cibuli píšem viac v tomto staršom článku - link.


Kúsok ďalej sa v miske s vodou teší zo života odrezok petržlena. Zbytok koreňa šiel do polievky, len asi centimeter od vrchu sme odrezali a vložili do vody. Už vyháňa takéto krásne lístky. Budeme mať petržlenovú vňať!


V tomto poháriku mám uložený "zázvorový elixír". Presnejší recept (množstvá) dopíšem zajtra. Zatiaľ len postup: Rozmixujeme kúsok zázvoru, cesnak a nakrájané očistené citróny. Hotovú zmes natlačíme do pohára, uzavrieme a v chladničke uchovávame, kým ho nespotrebujeme. Užívame každé ráno nalačno jednu čajovú lyžičku.

Hoci sa moje telo už od samého začiatku veľmi tešilo na výdatný prísun vitamínov, prvú lyžičku som dlho odkladala. Trochu som sa bála chuti, ktorá z takejto kombinácie môže vzniknúť. Ale po prvom ochutnaní sa pochybnosti rozplynuli. Teraz sa priam teším na ráno, kedy si dám ďalšiu lyžičku tohto kyselkavého "elixíru".


No a práve dnes som si pochutila na grepfruite pripravenom tak, ako mi ho vždy robievala moja mamička. Rozkrojiť na polovice, poprekrajovať okolo šupky, vykrojiť stred a nakrájať dužinu lúčovito všetkými smermi. Potom ocukrovať a asi po pol hodine, keď sa cukor vsiakne a vstrebá, môžeme lyžičkou jesť.

Ono sa to vlastne dá takto jesť aj bez cukru, čo mi došlo až dnes po prečítaní komentárov v skupine. Tak nabudúce to skúsim ešte zdravšie - bez cukru (a bez čakania).

Dobrú chuť! A dovidenia zase niekedy nabudúce!


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Zanechajte mi, prosím, pár milých slov. Určite ma potešia. Radostný deň!