utorok 24. novembra 2015

5. úloha - Nápoj ako od babičky

.

Nie som si istá, či je to vyslovene vianočný nápoj. Ale medzi možnosťami vymenovanými v zadaní bol aj vaječný likér. A tak som sa rozhodla.

Už dlho hľadám ten "spravodlivý" vaječný koňak - z celých vajec aj so škrupinami. Chuť, ktorú som v detstve milovala (áno, aj s tou trochou alkoholu vyváženou množstvom vápnika - pre posilnenie kostí a dýchacích ciest). Ale kupovaný vaječný likér sa na ten pôvodný podobá len vzdialene. Po prečítaní zloženia som pochopila prečo. A takisto nevkladám veľkú nádej do domácich receptov na "klasický" vaječný likér. Ten so zahusteným mliekom a vanilkovou esenciou. Určite je dobrý. Ale iný. Nie "tá" spomienka z detstva.

Keď som sa ako malá dozvedela, ako sa vyrába, vždy som túžila vyskúšať si to si to. Ale veľmi rýchlo sa táto túžba dostala do šuflíka "nesplniteľné". Fascinoval ma ten postup. Predstava vaječných škrupín rozpustených v citrónovej šťave. Pokus, o ktorom som v internetovom veku často čítala, ale nikdy nevyskúšala.

Vďaka Florentýne a dnešnej výzve som sa rozhodla práve DNES uskutočniť plán, čakajúci toľko rokov. Našla som návod, ktorý sa veľmi podobá na ten od mojej krstnej mamy a pustila som sa do prípravy. Nakúpili sme citróny a čerstvé vajíčka (med máme doma a koňak má ešte čas) a začali egg-sperimentovať.

Čisté vajíčka naukladať do pohára, zaliať citrónovou šťavou a čakať. Citrónová kyselina bude pomaličky rozpúšťať vápnik, podobne ako kyslé dažde útočia na sochy v našich mestách. Asi po týždni, alebo desiatich dňoch sa škrupina rozpustí a vajíčka by mali ostať uzavreté len v mäkkej blane. Vajíčka z nej potom vylejeme a rozmixujeme spolu s nálevom, medom a alkoholom.

Na zaliatie vajíčok som spotrebovala vyše kila citrónov. 

Už čakajú v chladničke. A púšťajú bublinky. 

Dúfam, že to bude dobrota. Ak aj náhodou nie, teším sa, že si konečne splním ďalší dávny plán.

Dobrú chuť! A dovidenia zajtra. 
Letitia. 

1 komentár:

  1. Ďalšie návody:
    https://varecha.pravda.sk/recepty/starodavny-domaci-liek-na-klby-a-osteoporozu-/36542-recept.html
    https://www.zdravieastyl.sk/prirodna-medicina/353-konakova-medicinka-z-vajecnych-skrupin
    ...

    OdpovedaťOdstrániť

Zanechajte mi, prosím, pár milých slov. Určite ma potešia. Radostný deň!