utorok 11. augusta 2015

Letná výzva: Uhorky



Dnes vrámci letnej výzvy oslavujeme. Tak trochu dopredu. Presne o mesiac - 11. septembra bude oslavovať výročie svojho vzniku (údajne) známa Znojemská uhorka. Nič vám to nehovorí? Možno je ten pojem známy skôr v Čechách, ani ja som o nich ešte nepočula. Len o "nakladaných uhorkách", "kyslých uhorkách", "zavarených uhorkách" a "uhorkách nakladačkách". Čo sú všetko synonymá. Pre podobne neznalých (ignorantov?, barbarov??), ako som ja, ponúkam  trochu informácií na týchto stránkach: [link], alebo [link].

Tak, už vieme o histórii "Znojemských okurek" všetko a môžeme sa pustiť do plnenia našej letnej výzvy. "Připravte dnes proto jídlo, které bude obsahovat znojemské okurky. Pokud nemáte po ruce přímo originál z obnovené výroby ze Znojmě, stačí samozřejmě i jiná kyselá, naložená a sterilovaná okurka. Anebo si jako splnění úkolu zavařte vlastní, bude se to taky počítat." vyzva.kucharkaprodceru.cz


Pre mňa bol najväčší problém kyslé uhorky kúpiť. Doma sme síce mali jeden pohárik, ale už bol otvorený... zrejme dosť dlho. A práve dnes ráno, vrámci kontroly chladničky som na ňom objavila "chlpatú čiapočku". (Nuž, ešteže tak, nerada by som použila nedobré uhorky do dobrého jedla.) Ale v tej horúčave sa nikomu nechcelo von, takže sme pekne počkali, kým sa vráti ocko z práce a vybrali sa na nákup spoločne.

Na raňajky síce bola nátierka - ale "len" s olivami a čerstvou rajčinkou. K obedu cestovinový šalát (všetko inšpirované výzvou) - ale tiež bez kyslej uhorky (čerstvú šalátovú uhorku som tam samozrejme dala). Páčilo sa mi, ako syn vcelku ochotne (na puberťáka) pomáhal pri varení. Uvariť vajíčko (podľa návodu od Florentýny), postaviť vodu na cestoviny... Ale krájať som musela všetko ja: "Veď si sa to už vďaka výzve naučila!"

Tiež mi pomáhal vymyslieť zloženie dnešného jedla. Čo dáme do cestovín? "Vajíčko, rajčinu, uhorku - nie kyslú, do obchodu ma nedostaneš!, tuniaka... a nejakú šťavu!"
"Akú šťavu? Stačí kyslá smotana? Alebo chceme niečo majonézové?" už som si plietla na seba bič, pretože ani majonézu doma nemáme. Ale spomenula som si na 5-sekundový recept, čo spomínala Lucka v diskusii o zálievkach  a tak som si ho našla a podľa neho nakoniec tú majonézu - prvý krát v živote - vyrobila. Podarila sa výborne, len som ju trochu moc ochutila - hlavne citrón som zrejme mala väčší, ako autor receptu. Nevadí, domiešame smotanu a bude to dobré. Bolo. (Tak rýchlo sme sa do toho pustili, že som ani nestihla odfotiť. Ale nevadí, veď tam nebola sterilizovaná uhorka!)

Podvečer sme konečne prišli domov z obchodu a mohla som sa pustiť do výroby tuniakového šalátu podľa sestričky Anastázie. Ešteže som až po zjedení šaláto-nátierky zistila, že podľa receptu sa do nej nemajú dávať kyslé uhorky, ale čerstvé, i keď malé - nakladačky. Bola síce trošku kyslejšia, ale osviežujúca. A ja si môžem odškrtnúť splnenie ďalšej výzvy.





Dobrú chuť! A dovidenia zajtra.
Letitia.


2 komentáre:

  1. jeeej az teraz citam ze si robila majonezu! supeeeer :) :) :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Si ma navnadila! Vďaka za to. Už nebudem musieť všetky "majonézové" recepty odkladať s tým, že treba najprv kúpiť majonézu. Vajíčka a trochu oleja máme doma vždy. A iste je aj zdravšia - viem čo v nej je, žiadne E-čka! :)

      Odstrániť

Zanechajte mi, prosím, pár milých slov. Určite ma potešia. Radostný deň!