štvrtok 23. júla 2015

Letná výzva: Trojfarebné jedlo - z Raňajok u Florentýny

Dnešná prázdninová výzva nás nabáda pripraviť nejaké trojfarebné jedlo. Bezpodmienečne musí obsahovať žltú, zelenú a červenú farbu. Ostatné odtiene sú voliteľné.

 
 

Robila som vajíčkovú nátierku podľa Raňajok u Florentýny (s. 110). S kupovaním Lučiny je to u nás trošku náročné, ale jednu malú kocku (60g) neochuteného syra tejto značky sa mi podarilo včera ukoristiť, tak som mohla začať.

Fascinovalo ma, s akou láskou píše Florentýna o varení vajíčok. Žiadne "uvaríme vajíčko na tvrdo", dokonca ani "uvaríme ich podľa postupu na str. 290". Postup prípravy vajíčkovej pomazánky začína slovami: "Vajíčka vložte do malého kastúlku, zalijte studenou vodou, osolte špetkou soli a přiveďte k varu. Začněte stopovat 9 minut a zvolna celou dobu vařte přikryté..."  A tak som aj tentoraz varila vajíčka presne podľa návodu. Niekedy mi je to smiešne, pretože si myslím, že vajíčka uvariť viem, ale chcem vyskúšať návody z knihy čo najpoctivejšie, aby som ich mohla pre vás otestovať. A ako vidíte, vajíčka sú uvarené úplne presne tak ako majú byť. Bielok biely, žĺtok žltý, uvarený, ale nie príliš vysušený. Veselo sa na nás z chlebíka usmieva.

Aby som zachovala povinnú (troj)farebnosť, hotový chlebík som ozdobila kolieskom uvareného vajíčka (žltá), posekanou pažítkou (zelená) a keďže rajčiny sme zjedli ešte pred polnocou, červenú farbu zastupuje kvapka kečupu.

Nátierka bola výborná! Len som ju v zápale nadšenia pre "styling" a fotenie zabudla dochutiť soľou. Ale po dosolení už nemala chybu. :)


K raňajkám patrí čaj (alebo iný vhodný nápoj.). Ale v týchto horúčavách  aké teraz u nás panujú jedine ľadový. A tak som hneď vyskúšala ďalší recept z knihy Snídaně u Florentýny - Pětiminutový ledový čaj (s. 80). Nebolo to ani ťažké, ani zdĺhavé, jediné, na čo netreba zabudnúť je dostatočná zásoba ľadu. Čaj chutil mne (zarytému odporcovi ľadových čajov) i synovi (ktorý by najradšej nepil nič iné). Takže trefa do čierneho. Vďaka, Flo!


K obedu sme si tiež dopriali trojfarebné jedlo. Rozmrazená polievka (z domácich zásob) už obsahovala (červenú) mrkvu i (žltý?) zeler, stačilo ohriať a posypať (zelenou) pažítkou.

A druhý chod? Dlho som nevedela, čo variť, ale kamarátka cez internet poradila: "Určite zeleninu!"  No jasné, zelenina nesmie chýbať. Nechala som sa inšpirovať dnešnou výzvou a k troške varených zemiakov som len narýchlo opiekla (červenú) mrkvu, čerstvo vylúpaný (zelený) hrášok a celé som to doplnila (žltým) volským okom. Až počas varenia mi došlo, že v knihe Snídaně u Florentýny sa určite nachádza recept na "Sázené vejce", čiže volské oká. A naozaj, našla som ho na strane 304.

Rýchlo som teda hľadala v chladničke zbytok masla, a presne podľa návodu sa mi podarili oká tak jemné, chutné a akurát tuhé/tekuté, aké ešte hádam nikdy. A to som mala pocit, že sa mi vôbec nedarí robiť to, čo Florentýna v knihe popisuje. Mala som primálo masla, aby sa dalo naberať lyžičkou a polievať ním pečúce sa vajíčko. Aspoň som sa teda "tvárila", že to robím. Ale zdá sa, že aj tá trocha stačila k dokonalosti. (Alebo je to náhoda? Uvidíme, vyskúšame aj nabudúce. Už sa teším na ďalšiu najbližšiu príležitosť!)
 


Keby som si na to dala viac času, určite vyskúšam stratené vajce (s. 302). I keď, ktovie, ako zistím, či mám fakt čerstvé vajíčka... Každopádne, táto výzva ma veľmi láka, niekedy to musím vyskúšať!

Dobrú chuť! A dovidenia zajtra.
Letitia. 

4 komentáre:

  1. ahoj Leti, teda Ty si uzasna ze si tu trikoloru vniesla do ranajok aj komplet obeda, klobuk dolu :-) mne sa sice podarilo vymysliet trojfarebne obedove menu aj s dezertom, ale s realizaciou to uz bolo horsie, takze ostalo len pri trojfarebnom salate.
    a vies co je sranda? u mna zltu farbu zastupovalo tiez vajicko - stratene :-) normalne ma potesilo ze ho chces skusit aj Ty, a ze vo Florentyninej knihe je nan navod. Pre mna to bola dnes so stratenym vajkom premiera, a bola som prijemne prekvapena, ze to nie je nic zlozite. samozrejme, par veci tam treba vychytat - ja som ho robila podla postupu z jednej knihy Zdenka Pohlreicha a v postupe uvadza ze do vody sa ma pred tym nez zacne vriet vliat ocot a hned dva deci. Vecer som totiz robila este dalsie dve stratene vajcia (to prve bolo do poobedneho sutazneho salatu a kedze bol strasne dobry, urobila som ho este mne a manzelovi na vecer :-D ) a tym som uz do vody ocot nepridala lebo som ho vsetok minula do prveho vajca :-D
    nejaky extra rozdiel vo vajickach nebol, akurat ta octova voda ostala pekne cira, takze som vajce mohla sledovat po cely cas varenia, kym vo vode bez octa sa mi na povrchu vytvorila pena a potom som mala problem to stratene vajce najst v hrnci :-D
    takze ak budes robit stratene vajcia, urcite o ich priprave napis na blog, som zvedava na ten postup :-)
    jaaaaj a este jedna vec - to stratene vajce je uzasna vec, ja totiz mam strasne rada vajcia na makko ale nikdy ma nebavilo ho supat a vyjedat zo skrupiny, a toto je vyborny sposob, ako si ho pripravit a zbavit sa otravneho lupania a vypluvania skrupiniek spomedzi zubov :-)
    tak dobru noc, idem este mrknut co nas caka zajtra ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vďaka za milý komentár, urobil mi veľkú radosť. Sála z neho také nadšenie . :)
      Mne sa to trojfarebné menu vymyslelo akosi samo. Bolo to to najjednoduchšie, čo som k obedu vedela vymyslieť. :D
      Ale si dobrá, že si si poradila so strateným vajcom. Ja mám pred nim rešpekt. Hlavne všade píšu, že musi byť to vajce čerstvé, inak sa nepodarí...

      PS: Aj ja by som rada sledovala tvoje úspechy, kde ich zverejňuješ?

      Odstrániť
  2. juuj prave som sem dopisala jeden celkom obsiahly komentar ale tusim sa nepublikoval tak v skratke zopakujem ze som strasne rada ze som potesila :) a vies co sa mi na tomto nasom sutazeni strasne paci? ze po tych troch prevarenych tyzdnoch a vdaka tomu ze si zaciname vymienat svoje skusenosti a zazitky pri vareni, ze sa akosi straca rivalita zo sutazenia a ze sme skor taki spojenci na jednej lodi. a to je strasne fajn.
    a este jedna vec - pred statenym vajcom respekt urcite nemaj, podari sa, a keby nejakou cirou nahodou aj nie, tak vobec nevadi, mozno z neho vzide cosi zaujimave. ja ked som hadzala vajce do vodneho viru v hrnci, mala som normalne asi taky pocit, aky mali kedysi dievcence na dedinach pred vianocami ,ked si liali olovo do vody aby si vyvestili. to moje vajce rozhodne nevyzeralo ako to fotogenicke vajko z Pohlreichovej knihy, vyvestit by sa z neho dalo cosi urcite, ale ved hlavne ze chutilo :)
    a ozaj, link na moje fotky Ti posielam mailom.
    Zelam pekny vecer este, Lucia :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vďaka za link - už postupne chodievam nakúkať. Vidím, že sa na úlohách vyzabávaš ;-)
      A s tým strateným vajcom som mala podobné pocity - že čo sa mi z toho "vyveští". :D

      Odstrániť

Zanechajte mi, prosím, pár milých slov. Určite ma potešia. Radostný deň!